fredag 15 maj 2009

Hade en stor konflikt med min minsta son (8år) tidigare idag, han satt och spelade playstation när jag sa att kvällsfikat var klart om tio minuter. Det var dags att avsluta spelet.
- Jag är inte hungrig, sa han då. Jag tar senare. (klockan var då 19.30) En halvtimme senare gick jag in och sa att klockan var åtta och att nu måste han komma och äta för annars så tog jag bort fikat. -Inte nu mamma, senare. Jag sa då att spelet fanns kvar imorgon och han kunde spela då ist.
-Ditt j**a pucko, fick jag till svar. Satte mej ner och frågade av vilken anledning han kallade mig det. Jo, för att han ville spela mer. Förklarade då att mat måste växande pojkar ha och att man inte kallar nån för pucko. Jag ville ha en ursäkt och att spelet genast skulle stängas av. Jag hatar dig mamma, säjer han då.
Luften bara gick ur mig, jag gick helt enkelt fram och plockade ur spelet, sa att det fick han tillbaka om han kom och åt och bad mig om ursäkt.
Han börjar då att sparka och slå mig, blev helt vansinig. Skrek att jag var dum i huvudet och kastade sönder fjärrkontrollen.
Jag tog tag i han och höll han fast i ett stadigt grepp och bad han lugna ner sig. Han slingrade sig som en orm, sparkade och försökte bita mig. Höll fast han ett bra tag tills han av utmattning inte orkade kämpa mer.
Då frågade jag varför han gjorde så som han hade gjort. Jag trodde det var något annat som låg till grund, att nån retat han i skolan eller hemma på gården för så har han inte uppträtt tidigare.
Nej, det var för att jag tog spelet och han inte "sparat spelet" det på minneskortet.
Jag sa till han att skivan fick han inte tillbaka så länge jag inte fick en ursäkt, han får inte heller gå på skoldiscot imorgon då han sparkat och slagit mej, kallat mej för otrevliga öknamn.
Naturligtvis blev han ledsen men ingen ursäkt fick jag och han gick och la sig direkt när han tillslut ätit kvällsfika.

Sparkar och slag skall aldrig accepteras, inte heller när någon kallar en för ökennamn. Han är 8 år och jag måste sätta gränser och ge bestraffningar för att han ska veta vad som är rätt och fel.


Uhh, han börjar bli lik sin storebror.......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar